Ett kall.

Jag orkar inte plåga dig(er?) med vem jag är mycket mer, för tillfället. Låt mig istället diskutera en sak jag tycker är mycket fascinerande. Nämligen att analysera musik. Jag tror att majoriteten som läst så här långt kanske är lite konfunderade på vad som komma skall, men ta det lugnt, det är många gånger skönare än vad det låter.

Jag tittade idag på första delen i "Jakten på lyckan", som jag tyckte var lite ytlig, men ändå intressant. Nästan i slutet på avsnittet så går låten The Call, av Regina Spektor, igång. I vanlig ordning spelades bara ett litet stycke upp, och det passade bra in på sammanhanget. Jag tampades med en storm av känslor, som jag ofta gör när jag lyssnar på musik.

Jag älskar Reginas låtar, så jag började lyssna på låten. Hela låten. Vad jag kände då var helt skilt från vad jag kände när jag lyssnade på den från programmet. Detta förbluffade mig lite granna. Inte för att det är så svårt att "manipulera" låtens naturliga berättelse och flöde, genom att välja en specifik liten del av låten, utan snarare för att det är så otroligt hur mycket man tänker på medan man lyssnar på en låt. Jag gör det i alla fall, och gör inte du det så tycker jag att du borde pröva analysera låten.

Min process ser ut som följande: Jag lyssnar på låten, gärna med texten framför mig och försöker relatera orden, instrumenten och bådas klanger med känslor och försöker tänka på saker det påminner mig om. Allt kombinerat bildar, för mig, ett klart narrativ. En berättelse som kan vara olik nästa gång jag lyssnar på låten. Ibland är låtar konstruerade som fabler eller allegorier, men även då gillar jag att sätta en definitiv historia för stunden. Jag måste även poängtera att det är lättare och roligare att "analysera" sådana låtar, för låtar med en väldigt uppenbar berättelse blir oftast alltid samma berättelse (typ: jag älskar dig, gud vad du är fejn.) :)

Jag kan ju avsluta lite lätt med att säga att ni borde lyssna på låten jag nämnde, den är jättebra. Vad jag just förklarat gör många undermedvetet, men jag tycker det är extra trevligt när man är medveten om att man faktiskt analyserar låten.

Kommentarer
Postat av: Robin

Jag lyssnade på låten, och jag tyckte den var bra! Jag kanske skulle ta och lyssna på mer av Regina Spektor, också ...

2011-02-02 @ 20:48:21
Postat av: Robin

Jag lyssnade på låten, och jag tyckte den var bra! Jag kanske skulle ta och lyssna på mer av Regina Spektor, också ...

2011-02-02 @ 20:55:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0