Patetiska patent.

Usch, jag gillar inte att blogga, du säkert förstår om du skrollar ner någon A4 sida - till föregående inlägg - för att titta på datumet. Nu är jag emellertid rasande och när jag är arg då måste jag tryckutjämna.

Om ni läser denna artikeln, som förvisso är en glädjande artikel om hur Cisco och Twitter har gått med i kampen för OIN(Open Invention Network), så kanske några av er förstår att vad Micro$oft och Äpple gör är skadligt. För att elaborera: det har varit åtskildiga fall där företag försöker stämma folk (och företag) för snarlik funktionalitet i mjukvara. Jag är, för att klargöra, helt emot mjukvarupatent. Anledningen är enkel: har man inte kopierat koden rakt av, så är den olik.

Ett exempel: Du gör ett program som fyller en funktion A, som du tar patent på. Jag skriver ett program med en funktion B som är fri mjukvara. Vi har dock en sak gemensamt, och det är att vi båda skriver ut saker på skärmen. Har du då rätt att stämma mig, för att vi båda skriver ut saker på skärmen? Låter konstigt. "Okej", säger du,"men det var ju ett lite tafatt exempel".

Okej, låt oss dra ett radikalt exempel med en intressant aspekt. Låt oss anta att M$ var först med att skriva ett operativsystem, vilket är helt fel, men okej. Dem tog patent på operativsystem, för att dem var dem första att komma på vilken funktion dem skulle fylla och först med att inse dess roll i en dator. Dem var ju dessutom, trots allt, först med att implementera det också. Datorer och inbyggda system finns överallt idag och operativsystem har en viktig roll i hela vårt samhälle. Tänk om vi skulle behöva betala royalties till M$ för att vi faktiskt behöver olika nyanser av operativsystem och inte bara FönsterOS. Ett enda ofantligt och otroligt monopol, där kostymtomten får enorma mängder pengar.

"Okej", säger du, "Men det var två extremfall. Det finns mitt i mellan också." Jo, det finns ju algoritmer också. Smarta människor kommer på smarta sätt att bearbeta indata för att producera utdata. Som matematikens formler och fysikens "lagar", påhittat av smarta människor som bearbetar data. Dessa smarta människor får ibland(ofta) pengar för sitt arbete. Skillnaden i mjukvarufallet jämnt emot fysikfallet är att mjukvaruutvecklaren endast "snor" idén, för att sedan själva utforma lösningen, som dessutom kanske är väldigt olik den förstes teser.

"Nu", säger du, "är det läggdags och jag vill bara veta vad poängen var." Poängen är den att mjukvarupatent borde skrotas och ni som bara använder datorn för att surfa och betala räkningar kan gott gotta er i gratis mjukvara (GNU/Linux, GNU/Hurd, BSD, Minix och flera). Sluta tänka: "Jag är van vid Fönster eller OS Kryss, därför är jag villig att betala tusenlappar". Nej, det är inte vad du är van vid, men det är gratis och fritt (detta i sig är helt enastående, koden är granskad och du kan känna dig "säker").

Var nu en snäll <kön här> och gå och lägg dig, nu när jag berättat en saga (tekniska argument).

HugsNKissies

/Jacob(ovic) <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0