Read, regress, repeat.

Idag är det lite bättre. Det känns i alla fall bättre. Jag tycker jag kan återgå till temat. Låt oss ta en titt på kretsschemat!

Teknik är dagens ämne. Jag är, som jag sagt, en programmerare och teknikfantast. Jag studerar spelutveckling i Skövde, vilket är bredare och svårare än vad det låter. När många hör spelutveckling så får de förutfattade meningar. Han är nörd. Han spelar spel hela dagarna. Han är ingen riktig programmerare.

Den sista kan jag hålla med om att det är nästan bara oerfarna programmerare som skulle påstå, för det är fel ;) Jag skulle våga påstå att spelprogrammering är bland de svårare områdena, vilket på ett lite finare språk kallas realtidssystem. Realtidssystem finns överallt. I en nyare bil sitter nästan alltid ett antal inbyggda realtidssystem.

Att vara "riktig" programmerare handlar om så mycket mer än att bara knacka kod, något som många programmerare inte själva förstår. Jag syftar på att det är väldigt mycket arbete runt omkring. Vi måste, precis som arkitekter, rita ut hur mjukvaran skall se ut och väga fördelar och nackdelar, och jag gillar att jämföra det med att rita en bro. En bro måste hålla i ganska många förhållanden. Svåra väderlag, många bilar, e.t.c. På toppen av det måste den vara otroligt stabil.

Varför säger jag då att detta är något som andra programmerare inte verkar förstå? För att precis som med vilket bygge som helst, så vill de flesta bara börja och inte planera i förtid, vilket inte är fel om man endast bygger till sig själv. Sen brukar jag säga att det inte är själva programmeringen som är svår, det är ren logik, det är snarare koncepten runt omkring alla tillvägagångssätt som är de kluriga. Ett axiom för programmering är att orka läsa manualer, helt klart. Något jag uppskattar att göra.

Så är jag en nörd då? Absolut. Enda in i benmärgen. Däremot kan jag, olikt många andra (mörda mig inte snälla), prata med folk. Jag spelar spel också, men jag är inte en "riktig" lirare. Jag spelar mest töntspel med min morbror :)

Jag har fått bra kritik på att jag ska ha med bilder, så här kommer en serierad jag uppskattar! (Hade tyvärr lite svårt att hitta något lite mer lättsmält)
I programmeringens vägnar.

Kommentarer
Postat av: Marielle

Äntligen kan världen ta del av alla dina fantastiska formuleringar. :) Kämpa på, kram i oändlighet!

2011-02-01 @ 17:21:38
URL: http://mariellekarusell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0