Öppen källkod.

Idag blir det ett ämne jag brinner för och titeln har redan avslöjat allt! Open source, eller öppen källkod är ett till synes ganska nytt begrepp, relativt till informationsålderns tidsspann. Allt började med fri mjukvara (Free software) vilket var, och fortfarande är, en ganska liberal syn på hur mjukvara borde vara, men detta är skilt från öppen källkod. Richard Stallman är en av pionjärerna inom området (Free software) och han startade den ideella organisationen Free Software Foundation. Otroligt intelligent människa och jag håller med honom i många punkter, men han har vissa brister i sina argument, enligt mig.

Tror man på fri mjukvara, så tror man på att man skall ha vissa rättigheter när man tar emot/köper mjukvara. Man kan sammanfatta det som att man har rätt att modifiera och distribuera modifierad källkod helt fritt, förutsatt att min kopia ger samma rättigheter. Alltså om du säljer mig ett program så har jag rätt att få källkoden, samt ändra den och sälja eller ge bort det. Jag måste då ge dem som tar min version samma rättigheter.

Steget som gör mjukvaran än lite mer sluten är öppen källkod. Jag anser att alla borde ha rätt att kunna granska koden vi exekverar på våra datorer, men jag är däremot inte helt med i att andra ska få rättigheten att sälja/ge mjukvaran vidare. Det fungerar i vissa sammanhang och det bästa exemplet där det är befogat är helt klart Linux-kärnan enligt mig. Jag kan diskutera detta ämnet i oändlighet, men jag tänker att jag mjukar upp er med denna lektion, så kommer vi till de arga nedlåtande talen mot M$ senare ;)

Kommentarer
Postat av: Jennifer På Fashioncut

SV: Och med alla fancy högskole ord tappade jag bort mig ;) Haha nej men min bokkö ändras efter hur jag känner så det är bara hur den ser ut just nu :D



Btw, borde träffa dig + fästmö någon gång, ni har ju världens skönaste stil! :D

2011-03-14 @ 16:33:48
URL: http://fashioncut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0